Kosár: még üres a kosarad
Főoldal » Tudástár » Dolby hangformátumok

Dolby hangformátumok

2023. január 14.
|
Házimozi » Hangformátumok, kódolások

Jelenleg valamennyi DVD- és Blu-ray korongon, de gyakorlatilag a mozitermekben is két nemzetközi cég formátumai használatosak a többcsatornás hang kódolására és – általában – tömörítésére. Némely módszer csak arra való, hogy a régebbi, pld. sztereó kétcsatornás módon tárolt és rögzített hangokból valamilyen több csatornás hangképet hozzon létre, de léteznek már 5.1/7.1 hangzásokhoz magassági információt „kikeverő” eljárások is.

 

A Dolby Laboratories által kidolgozott formátumok:

Dolby Virtual Speaker – ha mindössze a két első hangszórót használjuk, akkor a két hangszóró segítségével próbál az erősítő térhatást produkálni.

Dolby 3 Stereo – ha van center hangszórónk is, de nincsenek surround (hátsó) hangfalaink, akkor ez az eljárás a sztereó és surround hangzásokat optimalizálja az elől lévő 3 hangszóróra.

Dolby Headphone – ha fejhallgatóval élvezzük pld. a többhangsávos filmet, akkor is megpróbálja ez az eljárás létrehozni a térhangzást a fejünk körül, amire elméletileg minden esélye meg is van, hiszen egyébként is csak két fülünk van :)

Dolby Digital (AC3) – a DVD-k szokásos 5.1-es hangzása (bár lehet 2.0, vagy akár 5.0 is), erősen tömörített.

Dolby Digital EX – néhány DVD lemezen már találkozhattunk ezzel a jelöléssel; az 5.1 csatornába további 1 vagy 2 hangcsatorna információját kódolták, amit az ezzel kompatibilis, legalább 6.1/7.1 csatornás erősítők képesek kibontani. Ha csak hagyományos Dolby Digital jel kerül a bemenetre, akkor is bekapcsolhatjuk ezt az algoritmust, de ne várjunk olyan hatást, mint a valódi EX forrástól.

Dolby Pro Logic II Movie, Music, Dolby Pro Logic, Game – a régi, két sztereó csatornába elrejtett Dolby Surround kódolású DVD-k, de akár videókazetták 5.1-es megszólaltatásához. Meglepően jó eredményre képes, jóval jobbra, mint amit a sima Pro Logic tudott (ami egyébként szintén kiválasztható a Pro Logic II-es dekódereknél, de ebben az esetben még ugyanaz a hang szól mindkét hátsó hangszóróból). Általában mozi, zene, játék módok választhatóak még ki a Pro Logic II eljáráson belül.

Dolby Pro Logic IIz – a módszer újdonsága a két új első hangfal, amit magasra, mondjuk a plafon alá kell helyeznünk. 5.1-es rendszerünk így 7.1 hangszóróval, míg 7.1-es rendszerünk 9.1 hangszóróval működhet. Az eredeti sokcsatornás hangfolyamból az elektronika találja ki a további két magasra helyezett hangfalakon megszólaló információt. Segítségével a térérzet növekszik úgy, hogy magasságot is érzékelünk, így pld. a mennydörgés valóban a fejünk fölé kerülhet. Filmekhez, zenéhez, de videójátékokhoz is használható.

Dolby Pro Logic IIx Movie, Music és Game – a legalább 6.1 csatornás erősítőkhöz továbbfejlesztett eljárás a Dolby Pro Logic vagy a sima sztereó hangzások szétosztására. Mozi, zene és játék módok választhatóak.

Dolby Digital Plus – veszteségesen tömörített, akár 8-csatornás (7.1, de elméletileg akár 15.1 csatorna is lehetne), csatornánként max. 24 bit-es, 32/44,1/48 kHz-es hangot tartalmazó formátum, maximálisan 6 Mbit/másoderces sebességgel. Csak HDMI 1.3 (vagy újabb) csatlakozón továbbítható. A HD DVD alap hangformátuma volt, de a Blu-ray lemezeken is használható. DD+-nak és E-AC3-nak is rövidítik néha. Egy 5.1-es Dolby Digital „magot” tartalmaz, így könnyen visszakonvertálható Dolby Digital formátumra is.  2005-ben mutatták be.

Dolby TrueHD – veszteségmentesen tömörített, akár 8-csatornás (7.1, de elméletileg akár 13 csatorna is lehetne), csatornánként max. 24 bit-es, 48/96/192 kHz-es hangot tartalmazó formátum, maximálisan 18 Mbit/másoderces sebességgel. Csak HDMI 1.3 (vagy újabb) csatlakozón továbbítható. A HD DVD alap hangformátuma volt, de a Blu-ray lemezeken is használható és elterjedt.

Audyssey DSX – bármely hangformátum esetén használható, igen hasonlóan a Dolby Pro Logic IIz-hez. A két magasra helyezhető hangszóró helyett azonban két első, úgynevezett „front wide” hangfal is kijelölhető, amely a teret szélesíti a hallgató előtt.

Dolby Atmos – Bár 2012-ben fejlesztették ki, csak 2014-ben lett elérhető az otthoni házimozi-rendszerekben. Ideális esetben a mennyezetre szerelt hangszórókat is használ a magassági hangok megszólaltatásához (rosszabb esetben a mennyezetre irányított hangszórókból érkező hangok visszaverődését használja a fentről érkező hangzás létrehozására), és Dolby TrueHD vagy Dolby Digital Plus forrás esetén már használható. Az igazi élményt az eleve Dolby Atmos keveréssel készült hangsávok adják, amelyek akár 128 különböző „hangobjektum” térbeli helyét is tárolják, és ez alapján dönti el a szoftver, hogy meglévő rendszerünk hangszórói hogyan képezzék le az adott térbeli pozícióból érkező hangot. Ellentétben a DTS:X-szel, igényel a mennyezetre szerelt, vagy oda irányított dedikált hangszórókat az 5.1/7.1 vagy többcsatornás rendszerünkben. A mennyezeti hangszórók számára az extra információt Dolby Digital Plus és Dolby TrueHD kódolású hangsávok hordozhatják egy extra réteg formájában. Előbbi esetén 48 KHz-es, utóbbinál 96 kHz-es mintavételezési frekvenciájú hanginformáció lehet az extra rétegen. Streamszolgáltatások esetén (pl. Netflix) – a kisebb sávszélesség miatt – a Dolby Atmos-t Dolby Digital Plus kodekkel használják. Az Apple is Dolby Digital Plus-szal továbbítja az Atmost az Apple TV 4K esetében a tvOS12 óta.

Részletesen EBBEN a hírünkben írtunk a Dolby Atmos-ról.

Dolby MAT (Metadata-enhanced Audio Transmission) – A MAT nem egy hangformátum vagy hangkódolás, inkább egy eljárás arra, hogy különböző eszközök között HDMI-n keresztül hogyan továbbítjuk a Dolby HD-s hangformátumait 7.1 LPCM formában. A lényege, hogy a forrás eszköz dekódolja a különböző Dolby formátumokat valós időben (tehát késés nélkül), a fogadó készüléknek (pl. házimozi-erősítő, TV, hangprojektor), már nincs különösebb feladata a dekódolás terén. Elsősorban streaming eszközök (Apple TV, Amazon Fire TV, Nvidia Shield, Dune HD médialejátszók, set-top-boxok) és játékkonzolok (XBOX One S/X, PlayStation 4/5) használják, melyek csak így tudják továbbítani az Atmos hangzást. Az erősítőnek képesnek kell lennie a Dolby MAT-tal konvertált jel fogadására, ha az Atmos magassági hangszóróit is szeretnénk megszólaltatni rajta.


Címkék:   Dolby   HDMI1.3   HD hang   Dolby Atmos  

.. total-email-bookaszpem.istvan@stardust.hu